بازاریابی شهرت آنلاین عاملی مهم در جذب مشتری و حفظ آن است. با توجه به قدرتِ بازخورد مشتری و شبکههای اجتماعی، امروزه برندهای بیشتری به خواستههای مشتریان توجه میکنند. شرکتهایی که راهکار بازاریابی شهرت را پیادهسازی میکنند، از رشد و موفقیت دراز مدت بهره میبرند.
بازخورد مشتری بهویژه نقد و نظراتی که در شبکههای اجتماعی و سایتهای نظردهی مانند گوگل منتشر میشوند، میتوانند برای شهرت یک برند بسیار تاثیرگذار باشند. اینکه 95 درصد از مشتریان قبل از خرید نظرات را میخوانند اصلا عجیب نیست. بههمین دلیل لازم است شرکتها بر توسعه بازاریابی شهرت تمرکز کنند تا سبب ایجاد بازخورد مثبت مشتریان شده و اعتماد آنان را بالا ببرند.
متاسفانه شرکتهای زیادی در درک مدیریت شهرت در بازاریابی دیجیتال موفق عمل نمی کنند. در این مقاله به اهمیت بازاریابی شهرت، برای کسبوکار خواهیم پرداخت و برخی نکات قابل اجرا را مرور خواهیم کرد.
بازاریابی شهرت چیست؟
بازاریابی شهرت استراتژی است که روی ترویج بازخورد مثبت مشتری فعلی برند متمرکز است. میتوانید با استفاده از کانالهای بازاریابی دیجیتال یا سنتی بازخورد مثبت مشتری را برجسته و به بازار عرضه کنید. اکثر راهکارهای بازاریابی شهرت از نظرات آنلاین و محتوای تولید شده توسط مشتری استفاده میکنند تا رضایتمندی مشتریان را بهتر جلوه دهند.
ممکن است بپرسید که «مدیریت شهرت آنلاین در بازاریابی دیجیتال چیست؟» همانطور که میبینید، برخلاف مدیریت شهرت سنتی، هدف بازاریابی شهرت آنلاین افزایش و ایجاد نظرات آنلاین مثبت است و کمتر به دنبال اصلاح شهرت است. این امر استراتژیهای فعالی مانند پاسخ به نظرات و رصد نظرات را شامل میشود. در این راهکار نظرات مشتریان با استفاده از یک نرم افزار و یا توسط یک آژانس بازاریابی دیجیتال جمعآوری میشوند.
خدمات بازاریابی شهرت همچنین از سئو برای تدوین استراتژیهای بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده میکنند تا باعث افزایش نمایش در صفحات جستجو و ایجاد سرنخ شوند. این سرنخ ها به دلیل اطلاعات مثبت در فضای آنلاین، به احتمال زیاد تبدیل (تبدیل بازدید کننده به مشتری) میشوند.
سئو سایت شامل تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن عباراتی که افراد پس از آشنایی با کسبوکار شما جستجو میکنند است. بههمین دلیل است که درک درست از مخاطب موردنظر در موفقیت راهکارهای بازاریابی شهرت بسیار حیاتی است.
چرا بازاریابی شهرت آنلاین اهمیت دارد؟
پس از پاسخ به سوال «مدیریت شهرت آنلاین در بازاریابی دیجیتال چیست؟» گام بعدی دانستن دلیل نیاز شرکتها به آن است.
وقتی افراد برند شما را در گوگل جستجو میکنند، نظرات آنلاین تبدیل به فرصتی برای دیده شدن محتوای شما می شوند. این مرحلهای مهم در تجربه مشتری است و برندها باید اولین تاثیر خود را در راستای جلبنظر مشتری بگذارند. استراتژیهای بازاریابی مدیریت شهرت بسته به نوع شرکت و صنعت آن متفاوت هستند، اما همۀ آنها از اصولی بنیادی پیروی میکنند.
ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری
تاثیر بزرگ نظرات آنلاین روی تصمیم خرید مشتری، یکی از مهمترین دلایلی است که باید از استراتژی بازاریابی شهرت در کسبوکارتان استفاده کنید.
نظر سنجی مصرفکنندگان برایتلوکال نشان میدهد که 91 درصد از مصرفکنندگان تمایل به خرید از جایی را دارند که دارای نظرات مثبت است. افراد حتی بدون استفاده از موتورهای جستجو، با خواندن نظرات مثبت دوستان و آشنایان از طریق شبکههای اجتماعی، نسبت به محصول آشنایی پیدا می کنند.
بیشک از زمان پیدایش شبکههای اجتماعی و اینترنت، روش خریدکردن افراد تغییر کرده است. کسب و کارها و برندها باید بازخوردهای مشتریان را مانند سرمایه ای ارزشمند درنظر بگیرند چون در شهرت آنلاین و رشد درآمدشان تعیینکننده هستند.
دستیابی به نرخ تبدیل بهتر و افزایش درآمد
مطالعات بسیاری انجام شده است که ارتباط میان نظرات آنلاین و نرخ تبدیل را اثبات میکنند. براساس یکی از این مطالعات، 50 نظر یا بیشتر برای یک محصول میتواند نرخ تبدیل را تا 6/4 درصد افزایش دهد.
همین مطالعه ارتباط زیاد بین تعداد نظرات و نرخ تبدیل را نشان داده است. دادهها نشان داده که با اضافه شدن نظرات از 25 به 50، نرخ تبدیل تا 18 درصد افزایش می یابد که میتواند تاثیر بزرگی در رشد درآمد هر کسب و کاری داشته باشد.
این موضوع به خصوص برای سایتهای فروشگاهی که نظرات کاربران برای هر محصول را به نمایش میگذارند صادق است. گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش اشپیگل نشان میدهد احتمال اینکه مشتریان محصولی را که پنج نظر یا بیشتر دارد را بخرند 270 درصد بیشتر است.
اگر مهمترین هدف شما در تجارت ایجاد درآمد است، داشتن بهترین برنامه مدیریت شهرت آنلاین در بازاریابی دیجیتال به شما در این راه کمک خواهد کرد.
افزایش میزان دیده شدن در موتور جستجو
وقتی مصرفکنندهای بخواهد دربارۀ کسب و کاری بیشتر بداند، احتمال زیاد از موتور جستجو استفاده میکند. برای اکثر مردم موتورهای جستجو نظیر گوگل معتبرترین منبع اطلاعات هستند. در واقع گوگل بیش از 74 درصد از جستجوهای جهانی را کنترل میکند و نقش مهمی در بازاریابی شهرت ایفا میکند.
به همین دلیل استفاده از کمپین سئوی موثر در بهینهسازی محتوا اهمیت دارد. برای تولید بیشتر نظرات مثبت، استفاده از مدیریت شهرت آنلاین در بازاریابی دیجیتال کافی نخواهد بود. این نظرات باید بهینهسازی شوند تا در صفحه اول موتور جستجو نمایش داده شوند.
وقتی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری محتوای بهتر و معتبری از برند شما را ببیند، شانس شما در ظاهر شدن در اولین صفحه موتور جستجو بالا میرود، آمار دیده شدن شما بالا رفته و تصویر معتبرتری از برند خود ایجاد میکنید.
چگونه استراتژی بازاریابی شهرت آنلاین را بهبود ببخشیم؟
همانطور که قبلا اشاره شد بازاریابی شهرت، بر بازخوردهای مثبت برند تمرکز دارد، تا نظرات مثبت بیشتری نسبت به نظرات منفی نمایش داده شوند. موتورهای جستجو عاشق محتوای تازه و به روز هستند. هرچه بازخوردهای مثبت بیشتری داده شود، محتوا به روز شده و قابلیت دیده شدن آن در صفحات موتور جستجو بالاتر میرود و برای برند تاثیر مثبت به سزایی دارد.
به جای تمرکز بر تغییر یا حذف نظرات منفی، هدف اصلی بازاریابی شهرت آنلاین تولید بیشتر نظرات مثبت و ترویج آنها در کانال های دیجیتالی کسب و کار است. برای رسیدن به این هدف، مدیریت درست خدمات بازاریابی شهرت و کسب امتیاز 4 یا 5 ستاره برای کسب و کار ایدهآل است. یک نظرسنجی در سال 2022 نشان داد که تنها 53 درصد از مصرفکنندگان کسبوکارهایی با امتیاز کمتر از 4 ستاره را انتخاب میکنند.
رصد کل منابع بازخورد مشتری
برای آگاهی از نظرات هر مشتری، نیاز به سامانه رصد نظرات دارید. ایده آل ترین سناریو، مدیریت رصد نظرات توسط تیم حرفهای مدیریت شهرت آنلاین است.
شما نیاز به اطلاعاتی کامل برای ارزیابی دقیق و جامع شهرت برند خود در میان شبکههای آنلاین متعدد دارید؛ از شبکههای اجتماعی گرفته تا پلتفرمهای نظرات. داشتن تیم حرفهای مدیریت نظرات میتواند روند پاسخدهی را سریعتر و بهینهتر کند تا بهترین نتایج را در پی داشته باشد.
برجسته کردن بهترین نظرات آنلاین
روش فعال در مدیریت شهرت آنلاین در بازاریابی دیجیتال استفاده از بهترین نظرات مشتریان و نمایش آنها بهطور برجسته در وبسایت یا صفحه نخست سایت است. میتوانید از افزونه های نظرات برای اضافه کردن نظرات مشتریان به سایت خود با طراحی زیبا و ریسپانسیو استفاده کنید.
میتوانید با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا نظیر تولید پستهای وبلاگ، فیلمهای آموزشی و … نظرات مثبت مشتریان را دربارۀ برند خود افزایش دهید. تداوم در انجام بازاریابی شهرت توسط خودتان یا توسط یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، و استفاده از سایر روشهای بازاریابی نظیر سئو سایت و بازاریابی شبکههای اجتماعی برای رسیدن به بهترین نتیجه بسیار مهم است.
درخواست نظر از مشتریان راضی
از مشتریان راضی بخواهید تا با گذاشتن نظر در سایت، از برند شما حمایت کنند. برخی از برندها نیز از مشتریان خود میخواهند تا با بهاشتراک گذاشتن نظرات خود، تگ کردن و استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی به افزایش دیده شدن آنها کمک کنند.
میتوانید با استفاده از کمپین بازاریابی ایمیلی یا پیامک از مشتریان بخواهید بعد از استفاده از محصول یا خدمات شما نظر خود را ثبت کنند. اجرای چنین کمپینی همواره تعداد زیادی نظر مثبت برای برند شما میآورد، امتیاز شما را بالا میبرد و تصویر آنلاین برند شما را بهبود میبخشد.
پاسخ به همۀ نظرات مثبت
اکثر شرکتها با چشمپوشی از نظرات مثبت و تمرکز بر نظرات منفی مرتکب اشتباه میشوند. درحالی که پاسخ به نظرات مثبت اعتماد مشتریان را جلب میکند و آنها را تشویق به ارتباط بیشتر میکند. این امر سبب میشود که مشتریان احساس کنند مورد قدردانی قرار گرفتهاند و شما میتوانید با ایجاد رابطۀ عاطفی، وفاداری آنها را بهدست آورید.
پاسخ به نظرات آنلاین زمانبر است، برای همین استخدام آژانسی در بازاریابی شهرت برای انجام این امور عاقلانهترین راه است. آژانس دیجیتال مارکتینگ نارون میتواند در این مسیر در کنار شما باشد.
نتیجهگیری
حالا که با بازاریابی شهرت آشنا شدید، ایجاد استراتژی که مناسب برند شما باشد آسانتر است. نیاز نیست بازاریابی مدیریت شهرت پیچیده باشد؛ در واقع باید در کمال سادگی پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد.
وقتی بازاریابی شهرت بهدرستی انجام شد، میتواند کسبوکار شما را دگرگون کند؛ ارتباط با مشتریان و درک آنها از برند شما را بهبود ببخشد. توسعه برنامهای درست در بازاریابی شهرت برای کسبوکار با اینکه زمان و نیروی زیادی میبرد اما سرمایهگذاری ارزشمندی است.
اگر نیاز به رویکردی جامع برای مدیریت شهرت آنلاین که شامل تولید نظرات و اصلاح شهرت است را دارید، از خدمات شهرت آنلاین آژانس نارون بهره مند شوید.
همین حالا با ما تماس بگیرید و شهرت آنلاین خود را بهبود بخشید.