این سوال، ذهن خیلی از سئوکارها و تازهکاران سئو را به خود مشغول کرده: در هر صفحه چه تعداد کیورد برای سئو باید استفاده کنم؟ پس تصمیم گرفتیم که یک پست در این مورد در نارون بلاگ بنویسیم.
اگر سوالهایی مثل موارد زیر دارید:
چند کیورد برای سئو صفحه وبسایتم نیاز دارم؟ آیا باید به تعداد کیورد (کلمه کلیدی) خاصی پایبند باشم؟ یا باید برای هر کیورد صفحه جدیدی بسازم؟ پس این پست برای شماست.
هنگام تصمیم گیری در مورد هدف قراردادن تعداد کلمات کلیدی در هر صفحه، استانداردهایی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا رتبه بالاتری کسب کنید. نگران نباشید تمام موارد را با شما به اشتراک می گذاریم.
تعداد کیورد برای سئو سایت و سئو هر صفحه
شما باید روی یک کیورد اصلی در هر صفحه تمرکز و در عین حال از دو یا سه کیورد مترادف و مرتبط استفاده کنید. هر یک از صفحات شما باید بر روی یک موضوع متمرکز باشد و مهمترین کلمات کلیدی برای اهداف سئو در آن گنجانده شده باشد. بنابراین برای هر صفحه یک تا سه کیورد انتخاب کنید.
این پاسخ برای تعداد کلمات کلیدی در هر صفحه است که باید مد نظر قرار بدهید. اما موارد دیگری نیز وجود دارد که برای کسب رتبه بالاتر در گوگل باید به آن توجه داشت. در مرحله بعد، به شما میگوییم که به چه تعداد کیورد برای سئو سایت نیاز دارید تا در مسیر درست سئو موفق شوید.
هر صفحه برای چند کیورد میتواند رتبه بگیرد؟
یک صفحه میتواند برای صدها کیورد رتبه بگیرد. تعداد کلمات کلیدی یک صفحه که میتوانند رتبه بگیرند به نحوه بهینه سازی آن برای سئو و به حجم کل جستجوهای مرتبط با آن کلمه بستگی دارد.
بنا به گزارش Ahrefs درباره رتبه بندی کلمات کلیدی:
صفحاتی که دارای رتبه یک هستند به طور میانگین برای 1000 کیورد مرتبط دیگر در صفحه اول نتایج جستجو دارای رتبه هستند. و صفحات با رتبهی پایینتر برای کیوردهای کمتری رتبه میگیرند. پس یک صفحه میتواند برای صدها و هزاران کیورد مرتبط دیگر رتبه بگیرد که به این کیوردها اصطلاحا کلمات کلیدی بلند یا طولانی (لانگ تیل کیورد) گفته میشود.
کیوردهای بلند از اشکال طولانیتر کیورد اصلی به وجود میآیند. به عنوان مثال، صفحه ای برای کیورد «ابزار سئو رایگان» رتبه دارد و از طرفی ممکن است برای کلمات «ابزار رایگان سئو برای بلاگرها» و «ابزار سئو رایگان برای کسب و کارهای کوچک» نیز رتبه بگیرد. تمام این ها به نحوه نگارش محتوا بستگی دارد. و همچنین به اینکه چقدر صفحه برای کلمات کلیدی مرتبط دیگر بهینه شده است.
روی چند کیورد برای سئو سایت باید تمرکز کنید؟
شما باید حداقل روی دو تا سه کیورد برای هر صفحه تمرکز کنید، یک کیورد اصلی (کلمه کلیدی کانونی) و دو کیورد مرتبط. اگر بتوانید روی کلمات کلیدی بیشتری تمرکز کنید محتوای شما طبیعی تر به نظر میرسد. پس تلاش کنید کلمات بیشتری برای سئو صفحه خود بهینه کنید.
تعداد کلمات کلیدی که میتوانید روی آنها تمرکز کنید وابسته به طول محتوای شما است. به عنوان مثال، یک پست 500 کلمهای را به راحتی میتوان برای دو یا سه کیورد بهینه کرد. اما اگر بخواهید برای 5 یا 6 کیورد صفحه خود را بهینه کنید احتمالا این موضوع غیرطبیعی به نظر رسیده و ممکن است توسط گوگل جریمه شوید یا افت رتبه پیدا کنید. پس برای تمرکز بر 5 یا 6 کیورد حداقل به محتوای 2000 کلمه ای نیاز دارید تا محتوا طبیعی به نظر برسد.
توجه کنید که هر چه بتوانید روی کلمات بیشتری تمرکز کنید، شانس بیشتری برای رتبه بندی در صفحات گوگل و موتورهای جستجوی دیگر دارید.
اینجا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو اهمیت خود را نشان می دهد. جستجوی خوب کلمات کلیدی و قرار دادن آنها در صفحه یکی از بهترین راهها برای بهبود سریع سئو سایت در هر وبسایتی است.
آیا باید از کلمات کلیدی یکسان برای صفحات مختلف استفاده کنم؟
شما نباید از کلمات کلیدی یکسان برای صفحات مختلف استفاده کنید. هر صفحه باید مجموعهای از کلمات کلیدی خود را هدف قرار دهد. اگر از کلمات کلیدی یکسان در هر صفحه استفاده کنید، آن صفحات در مقابل یکدیگر در موتور جستجو رقابت میکنند. بهتر است هرگز کلمات کلیدی را در صفحه ای دیگر تکرار نکنید.
مفهومی به نام کنیبالیزیشن کیورد یا همنوع خواری کیورد (keyword cannibalization) در سئو وجود دارد که میتواند به تلاش شما برای کسب رتبه آسیب بزند.
طبق گفته یواست (Yoast): «اگر پست ها یا مقالات را برای کلمات کلیدی مشابه بهینه کنید، شانس صفحات برای گرفتن رتبه از بین میرود. در این صورت گوگل نمیتواند تشخیص دهد که کدام مقاله را برای رتبه بندی آن کیورد انتخاب کند.»
هر راه ساده ای برای جلوگیری از کنیبالیزیشن میدانید را برای ردیابی کلمات کلیدی خود استفاده کنید. ما در نارون یک فایل اکسل داریم که URL را در ستون A و کلمات کلیدی آن صفحه را در ستون B لیست میکنیم. به این ترتیب میدانیم روی چه کلمات کلیدی تمرکز کرده ایم و آنها را برای پست ها و مقالات دیگر به کار نمیبریم.
چه تعداد کیورد برای سئو صفحه اصلی (خانه) لازم است؟
حداقل باید سه تا چهار کلمه در صفحه اصلی وجود داشته باشد. صفحه اصلی هم مثل بقیه صفحات وبسایت شماست و باید برای هدف های درنظر گرفته شده بهینه شود. پس سه تا چهار کیورد را در صفحه اصلی هدف قرار دهید تا حداکثر بهینه سازی را برای خود داشته باشید. ساده ترین راه برای افزایش کلمات کلیدی در صفحه اصلی، نوشتن محتوای بیشتر و طولاتی تر است. همانطور که قبلا گفتیم، محتوا برای سئو بسیار مهم و حیاتی است.
بسیاری از افراد صفحه اصلی خود را به عنوان یک ویترین فروش بصری در نظر میگیرند و کلمات زیادی در صفحه قرار نمیدهند. اگرچه ممکن است از نظر طراحی زیبا به نظر برسد، اما میتواند به رتبه بندی سئو و کلمات کلیدی شما برای صفحه اصلی آسیب برساند. چون موتور جستجو نمیتواند کلمات زیادی برای مرتبط کردن محتوا پیدا کند.
بنابراین، به عنوان راهی برای بهبود رتبه بندی کیوردها و ایجاد ترافیک بیشتر، تعداد کیورد صفحه اصلی خود را افزایش دهید.
آیا میتوانم از کیوردهای زیادی در هر صفحه استفاده کنم؟
امکانِ داشتن کلمات کلیدی زیاد در صفحه وجود دارد. ولی توجه کنید که اولا، تکرار بیش از حد کیورد که به عنوان «پرکردن صفحه با کیورد» (keyword stuffing) شناخته میشود، میتواند محتوای شما را از طرف گوگل جریمه کند. ثانیا استفاده بیش از حد کیورد در یک پست میتواند آن را غیر قابل خواندن کند.
گوگل پر کردن صفحه با کیورد را دوست ندارد و به این عمل با عنوان « تلاش برای دستکاری رتبه سایت در نتایج جستجو» اشاره میکند. یعنی تکرار کلمات و عبارات یکسان به نحوی که غیرطبیعی به نظر برسد، برای مثال:
«ما دستگاه مرطوب کننده هوا میفروشیم. دستگاه مرطوب کننده هوا ما کاملا اصل میباشند. اگر به فکر خرید دستگاه مرطوب کننده هوا هستید، لطفا با متخصصان دستگاه مرطوب کننده هوا ما تماس بگیرید.»
اگر گوگل پر کردن کلمات کلیدی را در یک صفحه تشخیص دهد، صفحه شما را جریمه میکند و باعث افت رتبه شما یا حذف صفحه شما از نتایج گوگل میشود. پس از این استراتژی شکست خورده دوری کنید.
چگالی کلمات کلیدی یا تراکم کیورد (Keyword Density) ایدهآل چقدر است؟
به گفته متخصصان سئو، چگالی کیورد در حدود 1 تا 2 درصد است. یعنی به ازای هر 100 کلمه، 1 تا 2 کیورد باید استفاده شود. به طور کلی، هرچه محتوا طولانیتر باشد، تراکم کیورد باید کمتر باشد. پس به بهترین شکل و بدون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی صفحه خود را بهینه کنید.
اما موتورهای جستجو مثل گوگل قوانین تعریف شده و مشخصی برای چگالی کلمات کلیدی ندارند. چگالی برای هرصفحه و هرکیورد متفاوت است، پس به مجموعه استانداردهای متفاوتی نیاز هست. حتی آژانس معروف Page One Power SEO تراکم کلمات کلیدی را به عنوان «بدترین معیار سئو تاکنون» معرفی کرده است.
بهترین توصیه نارون به شما این است که تا میتوانید محتوای خود را به صورت طبیعی بنویسید و هر چند بار که لازم است از کیورد استفاده کنید تا مفهوم را در کل صفحه به مخاطب خود برسانید. شما میتوانید چگالی رتبه اول گوگل برای کیورد خود را پیدا کنید و بر اساس آن محتوای خود را بنویسید.
حالا با تمامی موارد گفته شده بالا، شما میتوانید کلمات کلیدی را در نقاط مناسبی از صفحه خود قرار دهید تا سیگنالی صحیح به گوگل ارسال کنید و محتوای شما برای آن کلمات رتبه بگیرد.
نتیجه گیری درباره تعداد کیورد برای سئو سایت
امیدواریم از این مقاله که در مورد تعداد کیورد برای سئو سایت بود لذت کافی را برده باشید. همانطور که متوجه شدید تعداد کیورد برای سئو هر صفحه به طول محتوای آن صفحه بستگی دارد. با این وجود بهتر است حداقل روی دو تا سه کیورد برای هر صفحه تمرکز کنید. اگر محتوای طولانی تری دارید، تعداد کیورد میتواند به پنج تا شش کلمه برسد.
تا زمانی که خواندن محتوای طبیعی باشد مشکلی ندارید. فقط کیوردها را در مکانهای مناسب در صفحه خود استفاده کنید تا حداکثر ارزش سئو را بدست آورید.
نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.
5 پاسخ
خیلی عالی و کاربردی بود
ممنون نارون
سلام من کارم فرش دستبافه ولی نمیدونم چطور باید کیورد انتخاب کنم که مرتبط با کارم باشن
توضیحاتتون واقعا عالی بود ممنونم
ممنون از مطالب مفید و کاربردی .
میتونم بپرسم شما از چه افزونه ای برای نمایش پاپ آپ استفاده میکنید؟
عالیییییی مثل همیشه 🙂