در این مقاله ساده ترین روش ها جهت افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام (Instagram Engagement Rate) برای برند و تکنیک های مختلف سنجش نرخ تعامل را آموزش می دهیم. وقت آن رسیده است که یکبار برای همیشه معنا و مفهوم نرخ تعامل در اینستاگرام و نحوه افزایش آن را یاد بگیرید و با قدرت کسب و کار خود را جلو ببرید. با ما تا انتها همراه باشید!
اگر اینستاگرام بخشی از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شماست، توجه داشته باشید که این پلتفرم تنها به منظور ذخیره کردن تصاویر محصولات شما ساخته نشده است. اینستاگرام ابزار قدرتمندی برای برندینگ و پرورش مخاطبان آنلاین شما است.
اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر، تبدیل به پلتفرمی با پتانسیل بازگشت سرمایه (ROI) بالا شده است.
اما برای گرفتن نتیجه مطلوب فقط داشتن مخاطب کافی نیست و نیاز به تعامل دارید. نیاز به کامنت، اشتراک گذاری، لایک، و تمام فعالیتهای دیگری که ثابت می کنند محتوای شما برای افرادی که آن را می بینند جذاب است.
تعامل فقط زمانی با ارزش است که واقعی باشد. یعنی از طرف افراد واقعی و کسانی که برای محتوای شما ارزش قائل می شوند، باشد. راهکارهایی مثل «تبادل تعاملی» یا خرید لایک و فالوئر نه تنها جواب نمی دهند، بلکه تقریبا در تمامی موارد باعث کاهش نرخ بازدید شما خواهند شد.
هیچ راه میانبری برای افزایش تعامل با کیفیت وجود ندارد. نابرده رنج گنج میسر نمی شود! پس از زمان خود به نحو احسن برای ایجاد یک پست باکیفیت استفاده کنید و در ادامه با برقراری ارتباط صادقانه با فالوئرهای خود از مزایای این کار با ارزشمند بهرهمند شوید.
تاثیرگذاری همه روش هایی که در ادامه خدمت شما خواهیم گفت روی مخاطب تست شده و به اثبات رسیده است. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که اصلا تعامل در اینستاگرام یعنی چه؟؟؟
تعامل در اینستاگرام چیست؟
تعامل در اینستاگرام فقط به تعداد بازدیدها یا فالوئرها ختم نمی شود. تعامل در اینستاگرام سنجش برقراری ارتباط مخاطب با محتوای شماست.
تعامل در اینستاگرام با معیارهای زیر سنجیده میشود:
- کامنت
- اشتراک گذاری
- لایک
- ذخیره کردن
- فالوئرها و رشد آنها
- منشن (با تگ یا بدون تگ)
- هشتگ برند
- کلیک
- دایرکت
انجام فعالیت های بالا توسط مخاطب نشان دهنده علاقمندی او به محتوای شماست. در غیر این صورت فقط از کنار محتوای شما بدون هیچ تعاملی رد خواهد شد.
چرا به تعامل در اینستاگرام اهمیت می دهیم؟
اولا تعامل یعنی محتوای شما روی مخاطب تاثیر گذاشته است (مخاطبان شما را دوست دارند، واقعا دوست دارند!). ثانیا تعامل قوی عامل اصلی در تصمیمگیریِ الگوریتم اینستاگرام است. هر چه تعامل بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که محتوا در قسمت فید قرار گیرد و توجه بیشتری را به خود جلب کند.
نحوه سنجش نرخ تعامل در اینستاگرام چگونه است؟ این به اهداف برند شما بستگی دارد.
نرخ تعامل در اینستاگرام چیست؟
نرخ تعامل در اینستاگرام برابر است با: نسبت میزان تعامل افراد با محتوای شما به تعداد فالوئرها (ریچ، پست یا ایمپرشن).
به زبان ساده: یعنی چند درصد از افرادی که پست شما را دیده اند واقعا با آن ارتباط برقرار کرده اند؟
چند راه برای محاسبه این عدد وجود دارد. بسته به اهداف شبکه اجتماعی شما، می توانید نرخ تعامل را با ایمپرشن، با پست، با ریچ، یا با فالوئرها محاسبه کنید.
اینستاگرام به طور مشخص نرخ تعامل «خوب» را تعیین نکرده است. اما اکثر متخصصین بازاریابی شبکه های اجتماعی بر این توافق هستند که نرخ تعامل قوی بین 1% تا 5% است. تیم شبکه اجتماعی Hootsuite نرخ تعامل میانگین در اینستاگرام در سال 2020 را 4.59% گزارش کرده است.
البته «خوب» کلمه دقیقی نیست. ممکن است کسبوکار شما عدد بسیار متفاوتی برای موفقیت مد نظر داشته باشد. اما فارغ از هر عددی که هست، باید با بکارگیری روش های زیر نرخ تعامل را به حداکثر برسانید.
آمار نرخ تعامل در اینستاگرام زیر براساس حسابهای بیزینس در سال 2021 استخراج شده است.
- انواع پست : 0.82%
- پست عکس : 0.81%
- پست ویدیو : 0.61%
- پست کاروسل : 1.01%
به طور میانگین کاروسلها یا پستهای اسلایدی تعاملیترین نوع پست اینستاگرام است (نکته 4).
تعداد فالوئر هم روی نرخ تعامل اینستاگرام تاثیرگذار است. در زیر، نرخهای تعامل میانگین براساس تعداد فالوئرهای اکانتهای بیزینس سال 2021 ارائه شده است.
- زیر 10,000 فالوئر : 1.18%
- 10,000 تا 100,000 فالوئر : 0.94%
- بیش از 100,000 فالوئر : 0.74%
به طور معمول هرچه تعداد فالوئرهای شما بیشتر شود، نرخ تعامل کاهش مییابد.
چگونه نرخ تعامل در اینستاگرام را افزایش دهیم؟
1. مخاطب خود را بشناسید
اگر شناختی نسبت به مخاطب خود نداشته باشید تولید محتوای خوب برای شما دشوار خواهد بود. شناسایی جامعه هدف به شما در نوع محتوا، صدای برند و حتی زمانبندی انتشار پست ها کمک بسزایی خواهد کرد.
2. صادق باشید
در شبکههای اجتماعی صداقت و ارتباط درست، بهتر از یک محتوای بی نقص است. محتوایی پست کنید که فراتر از کمپین بازاریابی شما باشد تا نشان دهنده افراد و تجربیات واقعی پشت صحنه برند شما باشد.
مثلا می توانید از پشت صحنه کسبوکارتان فیلم یا عکس تهیه کنید، یا با نوشتن مطلب طنز آمیز خنده بر لب مخاطب بیاورید و یا مسئولیت هر مشکلی در کارتان بوجود آمده است را برعهده بگیرید و این موارد را در قسمت استوری اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
مخاطبان صداقت را بیشتر از بی نقص بودن می پسندند. اینطور نیست؟
3. تصاویر عالی به اشتراک بگذارید
اینستاگرام یک رسانه بصری است (جدا؟!). نیازی نیست مثل آنی لیبویتز (عکاس معروف آمریکایی) حرفهای باشید، اما به کارگیری تصاویری که نسبت به عکسهای دیگران متمایز باشد مهم است. اگر عکاس یا طراح گرافیک نیستید، ابزارهای زیادی برای بهبود کیفیت تصویر شما وجود دارد. به عنوان مثال قالبهای آماده کانوا (Canva) راه سادهای برای اضافه کردن متن و فیلتر است.
4. پست چند اسلایدی و ورق زدنی منتشر کنید
پس از آمادهسازی تصاویر، سعی کنید آنها را به صورت اسلایدی پست کنید. پست های اسلایدی روشی خوب برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام هستند (ما هم چند نمونه زیبا از آنها را در پیج خود داریم!).
الگوریتم این نوع پستها به این شکل است که اگر فالوئر های شما با تصویر اول نتوانستند ارتباط برقرار کنند فرصت این باشد که با تصاویر دوم و سوم این ارتباط را برقرار کنند و به این پست واکنش نشان دهند.
5. محتوای ویدیویی پست کنید
ویدیو هم چشمگیر و هم تعامل برانگیز است. به همین خاطر پست کردن ویدیو 38% تعامل بیشتری نسبت به عکس ها دارد.
وسواس زیاد به خرج ندهید: نیازی نیست که محتوای ویدیویی خیلی ویرایش شود. («صداقت» در بخش قبل را به یاد دارید؟) با گرفتن فیلم و ویرایش سریع، آن را با دنیا به اشتراک بگذارید.
ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک میکنند صحنه ها را با هم ترکیب و موسیقی یا متن اضافه کنید. میتوانید از نرم افزارهای ویرایش ویدیو رایگان استفاده کنید. InShot و Magisto نرم افزارهای عالی هستند، اما پیشنهادات دیگری هم در پست «مقایسه 14 مورد از بهترین ابزارهای تدوین ویدیو برای اینستاگرام» داریم.
6. کپشن قوی بنویسید
از کلمات به نحو احسن برای توصیف تصاویر استفاده نمایید. سقف کپشن های اینستاگرام 2.200 کاراکتر و 30 هشتگ است. پس از این موقعیت به خوبی استفاده کنید. کپشن های خوب باعث برجسته شدن شخصیت برند شما می شوند.
7. محتوایی ایجاد کنید که ارزش ذخیره کردن داشته باشد
با ایجاد محتوای مرجع و ارزشمند مخاطبان شما آن را در آرشیو خود ذخیره می کنند و این کار باعث تقویت نرخ تعامل شما می شود.
فراخوان عملی با مضمون «ذخیره این پست» در پست های اسلایدی نکته دار خود اضافه کنید . با این روش مخاطب شما ترغیب می شود که دوباره به پست شما سر بزند.
8. از ویدیوی لایو یا زنده استفاده کنید
استفاده از ویدیوی لایو در اینستاگرام، راه خوبی برای برقراری ارتباط مستقیم با کاربران، اشتراک گذاری اخبار و افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام است.
80% مخاطبان ترجیح میدهند به جای آنکه پست یک وبلاگ را بخوانند ویدیوی لایو ببینند. پس با ویدیوی لایو آن ها را به سمت خود بکشانید.
با ویدیوی لایو، میتوانید به صورت زنده به سوالات پاسخ دهید و به بازدیدکنندگانی که وارد دنیای شما شدهاند خوشآمد بگویید.
9. محتوای جذاب بسازید
هر روز پست کردن تصاویر محصولات، بعد از مدتی تکراری و قدیمی می شود. با برنامه ریزی پست های متنوعی را به اشتراک بگذارید. مسابقه، نظرسنجی، سوال پرسیدن یکنواختی را از بین می برند و مخاطب شما را به فعالیت و تعامل ترغیب می کند.
10. محتوای مخاطب را به اشتراک بگذارید
می توانید با حساب کاربری اینستاگرام خود مثل یک خیابان یک طرفه رفتار کنید، اما شبکه اجتماعی مکانی برای گفتگو است نه خبررسانی. به طرفدارانتان گوش دهید و وقتی با شما ارتباط برقرار می کنند با آنها تعامل کنید.
راه خوبی برای انجام این کار پست کردن محتوای مخاطب است. اگر کسی برند شما را در پستی تگ کرد، آن را در استوری خود قرار دهید.
11. استیکر و فیلترهای سفارشی ایجاد کنید
با ساخت استیکر و فیلترهای سفارشی جذاب خود در استوری و ترغیب دیگران به استفاده از آنها، روح برندتان را ترویج کنید.
12. به سوالات و کامنت ها پاسخ دهید
وقتی تصویر یا ویدیوی جدید را پست میکنید و کامنت ها شروع میشوند حتما مودبانه به آنها پاسخ دهید. قدردانی از کامنت ها و شرکت در مکالمات باعث میشود که فالوئرها احساس دیده و شنیده شدن کنند و مجددا در آینده برای گفتگو با شما بی صبرانه منتظر باشند.
13. تجربی عمل کنید
تا زمانی که آزمایش نکنید و آن را نسنجید نمی توانید بفهمید چه چیزی برای برند شما بهتر است. زیبایی شبکه اجتماعی این است که برای آزمایش و کسب تجربه ساخته شده است. اگر چیزی موفقیت باشد، سریع متوجه می شوید. و اگر شکست بخورید برای شما تجربه می شود. پس خلاق باشید! با در نظر گرفتن معیارهای درست تاثیر شگفت انگیز آن را در کار خود ببینید.
14. به طور مداوم و با تقویم محتوا پست منتشر کنید
با گذاشتن پست بیشتر فالوئرهای شما فرصت بیشتری برای تعامل با شما پیدا می کنند. برای ترغیب فالوئرهای خود به تعامل در اینستاگرام ، به یک برنامه زمانی پایدار برای پست گذاری متعهد باشید. اگر به اهمیت تقویم محتوا واقف نیستید پست «4 دلیل که کسبوکار کوچک شما نیاز به ساخت تقویم محتوا دارد» را مطالعه کنید.
البته زمان پست گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا اگر در زمانی که مخاطب شما خواب است پست بگذارید حتما بازدهی مطلوبی دریافت نخواهید کرد.
15. از منابع دیگر برای دریافت ترافیک استفاده نمایید
از اکانت اینستاگرام خود در هر پلتفرمی که هستید استفاده کنید: مثلا آن را در وبسایت، بایو توییتر، امضای ایمیل و … به اشتراک بگذارید. هر چه افراد بیشتری را به سمت صفحه اینستاگرام خود هدایت کنید، چشم های بیشتری محتوای شما را میبینند و شانس بیشتری برای تعامل به وجود می آورید.
16. به گفتگو بپیوندید
وقتی در یک مهمانی حضور دارید، منتظر نمی مانید تا با شما صحبت کنند و شما سر صحبت را باز می کنید.
همین مورد در اینستاگرام هم صادق است. پاسخ دادن به سوالات و کامنت ها عالی است، اما شروع کردن مکالمات از سوی شما در پستها از آن هم بهتر است. این کار تعادلی بین پاسخ دادن به کامنت ها و شروع کردن گفتگو از طرف شما ایجاد می کند.
17. محتوای موضوعی بسازید
اگر در مورد رویدادی خاص سروصدایی به وجود آمده شما هم در آن گفتگو شرکت کنید. به خصوص اگر هشتگ معروفی ایجاد شده است، از آن برای شروع گفتگو و تعامل استفاده کنید.
18. در استوری های اینستاگرام فعال باشید
استوری های اینستاگرام بسیار گسترده هستند. هر روز نیم میلیارد نفر استوری ها را تماشا می کنند و 62% کاربران میگویند که بعد از دیدن استوری یک برند یا محصول به آن علاقمند میشوند.
با استوری دیده می شوید و فرصت استفاده از استیکرهای سفارشی خود را نیز پیدا می کنید. سوالات، نظرسنجی ها و شمارش های معکوس همگی فرصتی برای ایجاد کردن گفتگو و برقراری ارتباط مستقیم با طرفدارها هستند.
19. فراخوان عمل یا Call to Action اضافه کنید
برای پستهای خود به دنبال تعامل هستید؟ باید مودبانه درخواست کنید! اگر یک فراخوان ترغیب کننده با دقت ایجاد شود باعث افزایش فعالیت، لایک، کامنت، یا اشتراک گذاری ها میشود.
20. قدرت هشتگ ها را دست کم نگیرید
هشتگ های اینستاگرام شمیر دو لبه هستند. اگر به درستی استفاده شوند می توانند ترافیک زیادی ایجاد کنند. اما استفاده بیش از حد از آنها به عنوان اسپم تلقی می شود.
برای هشتگهای خود استراتژی داشته باشید، تا از آن برای ملحق شدن به حیطهای تخصصی، پیوستن به گفتگوهای ترند شده، حمایت از کمپین و شناسایی پیشنهادات برای خدمات خود استفاده نمایید. استفاده از 11 هشتگ یا کمتر، تعداد مناسبی برای حرفهای دیده شدن است.
21. به دایرکت ها توجه ویژه کنید
گاهی اوقات قویترین تعامل در مکالمه خصوصی ایجاد میشود. دایرکت و اینترکشنهای استوری مثال های خوبی برای مخاطبین درگیرشده هستند و ارتباط مستقیم فوق العاده ای با طرفداران علاقمند ایجاد میکنند. پس وقتی کسی به شما دایرکت میدهد، مودبانه پاسخ دهید.
22. از قابلیت ریلز اینستاگرام استفاده کنید
ریلز اینستاگرام در تابستان 2020 اضافه شده است، که جایگزین خوبی برای تیک تاک است. با ریلزها کاربران میتوانند ویدیوهای چندتایی کوتاه با صدا و افکت بسازند و ویرایش کنند.
هر ویژگی جدیدی در شبکه اجتماعی در الگوریتم آن تغییر ایجاد میکند، پس از آخرین و بهترین تغییرات به نفع خود استفاده کنید. ریلزها غالبا در صفحه اکسپلور ظاهر میشوند، پس از این شکل محتوای جدید برای کسب و کار خود جهت افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام استفاده نمایید.
کافی بود یا به نظر شما راههای بیشتری برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام وجود دارد؟ کامنت بگذارید و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک قرار دهید.
6 پاسخ
سلام
خیلی لذت بردم
مطلب عالی بود!!!
سلام دوست عزیز
سپاس از همراهی شما
همیشه از مقالات خوبتون استفاده می کنم.
اینایی که گفتین خیلی خوبه اما واقعا انرژی بسیار زیادی می خواد و یک تیم خلاق
مطالب سایت بسیار مفید هست ممنون
سلام دوست عزیز
خداروشکر که مظالب برای شما مفید واقع شد
عالیه .مطالب تاثیرگذار و مفید بود