آیا میدانستید هر کلمهای که مینویسید، میتواند میلیونها تومان درآمد برای شما تولید کند؟ مدیریت وبلاگ با محتوای جذاب، میتواند برای شما درآمدی بسیار مناسب به ارمغان بیاورد. و چه بهتر اینکه این درآمد نیاز به پول و سرمایهگذاری چندانی ندارد. گرچه بسیاری از افراد حتی از فکرِ صِرفِ راهاندازی وبلاگ فراتر نمیروند. احساس هراس و عدم اعتمادبهنفس مانعی برای شروع وبلاگنویسی است. اینکه آیا مردم این وبلاگ را خواهند خواند؟ آیا نظرات مثبتی خواهند نوشت؟ آیا محتوا به قدر کافی خوب خواهد بود؟
تمام این سوالات پیش از آغاز مسیر ساخت و مدیریت وبلاگ، برای سبک و سنگین کردن منطقی هستند. صد البته که دانستن چگونگی آغاز کار و خواندن توصیهها و ترفندهای صحیح کمک زیادی میکند. مایلید که بیشتر دربارهی این نکات و ترفندها برای کمک به ساخت وبلاگی درجه یک و موفقیت در ادارهی آن بدانید؟ این پست دقیقا برای شماست.
نکات خفن برای مدیریت وبلاگ موفق
اول از همه اینکه، هدف شما چیست؟ شاید تجربه وبلاگ نویسی را دارید اما نتیجهی دلخواه خود را به دست نمیآورید. به دنبال بازدیدکننده و نرخ بازگشت سرمایه هستید، نه؟ یا شاید اول راه هستید؟ در هر دو حالت، باید کیفیت محتوای خود را در سطحی بالا حفظ کنید.
شروع کنیم:
1. یک پلتفرم وبلاگنویسی انتخاب کنید
به محض اینکه تصمیم به راهاندازی وبلاگ گرفتید، برای شروع باید به دنبال پلتفرم مناسب برای ساخت آن بگردید. این انتخاب شاید کمی چالشی شود، چون گزینههای در دسترس ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد. نمونههای ایرانی معروف و باسابقه همچون بلاگفا، بلاگ، وبلاگ اسکای و نمونههای انگلیسی همچون وردپرس، وبلاگر، مدیوم. اما تمام این گزینهها با ویژگیها و محدودیتهای خاص خود همراه هستند. برای مثال، برای محتوای تصویری، اینستاگرام و تامبلر عملکرد بهتری دارند و با توجه به ماهیت اجتماعیشان دسترسی پذیری بیشتری دارند. از سوی دیگر، بلاگی که بر پایهی وب باشد، عملکرد بهتری در جهت تولید سرنخ برای کسبوکار شما از طریق موتورهای جستوجو فراهم میکند.
فرض کنید قصد درآمدزایی از طریق وبلاگ خود را دارید و میخواهید برای خود دامنه اینترنتی خریداری کنید. در این صورت بهتر است زیر و روی نحوهی کار موتورهای جستوجو را بدانید و برای نتیجهی بهتر، چند مقاله مبتدی درباره سئو بخوانید. انتخاب نهایی پلتفرم وبلاگ به هدفهای بلندمدت شما بستگی دارد. همچنین میتوانید همزمان روی چندین پلتفرم کار کنید تا شانس دسترسی به محتوای خود را افزایش دهید.
2. برای اسم وبلاگ خود ایده پردازی کنید
آدرس اینترنتی وبلاگ شما بازتاب دهندهی هویت و جایگاه شماست. آیا میتوان وبلاگی را بدون داشتن نامی جذاب اداره کرد؟ خیر. چون مردم برای کلیک بر روی آن وسوسه نمیشوند. توصیه ما این است که شما حداقل ده تا پانزده ایده را پیدا کنید و فهرست را به سه تا از بهترینها کاهش دهید. اما به تنها یک بار ایده پردازی بسنده نکنید. بهتر است چندین بار همراه با افراد مختلف همفکری کرده و بهترین عنوان را برای وبلاگ خود انتخاب کنید.
چرا باید چندین ایده را بررسی کرد؟ چون اگر شما دارای اهداف بلندمدت در مدیریت وبلاگ خود هستید، نمیتوانید به طور ناگهانی تصمیم به تغییر نام، بدون درنظر گرفتن عواقب آن بر روی ارزش وبلاگ خود، بگیرید. شما نام فرزند خود را در بزرگسالیاش تغییر نمیدهید، مگر نه؟
3. نیش (حوزه تخصصی) خود را تعیین کنید
صبر کنید، هنوز نمیدانید نیش (Niche) شما چیست؟ احتمالا میدانید. اما بهتر خواهد بود اگر مرزبندی خود را مشخص کنید و محتوای مربوط به آن را برای مخاطب هدف خود تهیه کنید. مثلا اگر میخواهید درباره آشپزی وبلاگنویسی کنید، بهتر است روی سبک یا طعمهای خاصی کار کنید.
انتخاب نیش میتواند موفقیت وبلاگ شما را تضمین و یا تخریب کند. همیشه حیطهای را انتخاب کنید که میدانید در آن تجربه دارید و فکر میکنید قادرید به شکل جدی برای آن، محتوای باکیفیت تهیه کنید. نیش وبلاگ، حکم USP (ارزش پیشنهادی منحصربهفرد) شما را دارد. مردم در اینترنت به دنبال اطلاعات دقیق و عمیق میگردند و این چیزی است که شما باید به آنها تحویل دهید.
مدیریت وبلاگ چگونه است؟
4. پستهای ارزشمند بسازید
عناوینی که انتخاب میکنید روی نرخ پرش وبلاگ شما تاثیرگذار است. عنوان مطالب وبلاگ، ارزش، اطلاعات و ارتباط با محتوای پست را مشخص کرده و هنگام انتخاب آن باید منظور شما را برساند. درباره چیزهای موردعلاقهتان بنویسید تا شور و اشتیاق شما در کلمات نمود پیدا کند.
ما پستی داریم که درباره نوشتن بلاگ نکات ارزشمندی ارائه کرده است. حتما مطالعه کنید.
5. متداوم و مرتبط بنویسید
پست گذاشتنهای همیشگی و مرتبط با نیش، در دراز مدت منجر به ایجاد تجربهای خوشایند برای خوانندگان میشود. وقتی کاربران اینترنت شروع به خواندن وبلاگ میکنند و آن را جالب میبینند، در وبسایت گشتوگذار میکنند و به دنبال اطلاعات بیشتری میگردند. شما نمیتوانید تنها به یک پست عالی تکیه کنید در حالی که پستهای دیگر اطلاعات بهدردبخوری ارائه نمیکنند. به یاد داشته باشید که همیشه کیفیت بر کمیت برتری دارد.
6. استراتژی بازاریابی صحیحی به کار بگیرید
متنهای بلند و طومارمانند و پست کردن عکسهای لذتبخش و زیبا اگر خوانندهای نداشته باشند، فایدهای ندارند. درست است؟ شما باید وبلاگ خود را با استراتژیهای صحیح در بسترهای اجتماعی عرضه کنید. و به همین دلیل پیشتر گفتیم کار همزمان با چند پلتفرم ایدهی خوبیست. میتوانید به عنوان مهمان برای وبلاگهای دیگر بنویسید و از حرفهایهای حوزه، برای نوشتن در وبلاگ خود دعوت کنید. این روشی عالی برای ایجاد اعتبار دامنه (Domain Authority) و دستیابی به ترافیک بالاست.
در شبکههای اجتماعی هم فعال باشید. در نوشتن و پست کردن در گروههای مربوط به خود مشارکت کنید و با مردم تعامل داشته باشید. پستهای وبلاگ خود را در پروفایلهای شخصی خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر بودجهی مناسبی دارید تبلیغات کلیکی را مد نظر قرار داده و با اینفلونسرهای شبکههای اجتماعی کار کنید.
7. برای وبلاگ خود برندی منحصربهفرد ایجاد کنید
برندیگ یعنی خلق هویتی متمایز از دیگران. اگر دربارهی موضوعات موردعلاقهی خود بنویسید، شانس بیشتری برای موفقیت دارید. به محض اینکه مردم وبلاگ شما را بشناسند، میتوانید زبانی حرفهای برای برند خود طراحی کرده و از رقبا متمایز شوید.
نکات برندینگ پست زیر به شما در رسیدن به درکی خوب از برندینگ کمک میکند.
8. از تصاویر برای برقراری ارتباط استفاده کنید
مهم نیست چقدر کلمات شما رسا و فصیح باشد، خواندن متنهای طولانی حتی برای خوانندگان علاقمند هم ملالآور است. تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیک و دیگر محتواهای صوتی و تصویری، روح بیشتری در وبلاگ شما میدمد. این کار به تنوع بخشیدن به راههای ارائه اطلاعات به مخاطب کمک کرده و محتوای شما را بیشتر خواندنی و سرگرمکننده میکنند. در واقع، بیش از 80 درصد از محتوای وبلاگرهای مشهور از نوع بصری است. چرا شما این کار را نکنید؟
9. واکنش نشان دهید و با خود روراست باشید
خواننده دوست دارد با نویسنده در ارتباط باشد. همیشه مردم را به نوشتن نظر تشویق کنید. از آنها سوال بپرسید و جوری بنویسید انگار که دارید با آنها صحبت و منتظر شنیدن پاسخشان هستید. نه فقط این، بلکه به هر نظری پاسخ دهید و بگذارید احساس با ارزش بودن کنند. این کار به ایجاد تجربهای تعاملی برای شما و بازدیدکننده کمک میکند.
اینکه در پروسهی مدیریت وبلاگ، هویت خود را فراموش نکنید بسیار ضروری است. اگر آدم بامزهای هستید، حتما چنین چیزی را در نوشتههای خود بازتاب دهید. این کار موجب ایجاد حس همدلی و ارتباطی محکمتر با خوانندگان میشود.
10. وبلاگهای خود را ارزیابی و ردیابی کنید
همه چیز در پایان به تحلیل دادههای آماری منتهی میشود. شناساییِ محتوایی که بیشترین و کمترین مقبولیت را داشته از واجبات است. وبلاگ خود را بررسی کنید و ترافیک آن را به طور مرتب نظارت کنید. به محض اینکه رازهای موفقیت را پیدا کردید، تنها کاری که باید انجام دهید اصلاح محتوا و تکرار این پروسه است. اگر برخی از پستها عملکرد خوبی نداشتند، ناامید نشوید. از اشتباهات خود درس بگیرید و محتوای خود را به روز کرده و از آن عبور کنید. در نهایت این کار به شما در کسب مهارت در تدوین استراتژیهای بازاریابی جامعتر برای مدیریت وبلاگ کمک میکند.
نتیجهگیری
وبلاگنویسی بسیار جذابتر میشود اگر دربارهی علاقمندیهای خود بنویسید. هرگز موضوعاتی که با آنها آشنایی ندارید را امتحان نکنید. چون ممکن است قادر به فراهم کردن اطلاعاتی که خوانندگان شما به دنبال آن هستند، نباشید. با نکاتی که در بالا ذکر شد، دیگر باید در مسیر درست ایجاد ترافیک باکیفیت و افزایش نرخ تبدیل برای وبلاگ خود قرار گرفته باشید.
همیشه ترکیبی از تاکتیکهای بازاریابی ارگانیک و پولی را در جهت افزایش پویایی وبلاگ خود استفاده کنید.
تجربه مدیریت وبلاگ دارید یا به تازگی قصد راهاندازی یک وبلاگ را دارید؟ نیش شما چیست؟ نظرات شما به تکمیل شدن محتوای ما کمک زیادی میکند.
5 پاسخ
به شدت لذت بردم از این مقاله
بسیار آموزنده بود ممنون
سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید
با سلام ممنون از مقاله خودتون برای من که تازه اول کار یادگیری هستم بسیار مفید و ارزشمند
خسته نباشید
سلام
اگر اجازه بفرمایید از این مطلب شما با ذکر منبع در یک تحقیق استفاده کنیم.